Raceverslag Zandvoort

Na de verplichte briefing begint de vrije training. Aangezien ik nieuwe remblokken onder de auto heb, begon ik met een aantal rustige ronden. Een flinke portie overstuur in het scheivlak waarschuwt voor een gladde baan. Ik besluit verder geen risico’s te nemen in doe rustig aan. Ondertussen zie ik al wat auto’s naast de baan staan, dus ben ik niet de enige die daar last van heeft.


Race 1
Om het overstuur te verminderen, begin ik de kwalificatie met een wat lagere bandenspanning achter. En dat lijkt te helpen, want er is iets meer grip. Het is nu vooral even zoeken naar een vrije ronde om een goede tijd neer te zetten. Dat lukt uiteindelijk en met een halve seconde voorsprong behaal ik de pole position.

De eerste race heb ik een redelijke start, helaas een beetje wielspin. Hierdoor komen we naast elkaar op de tarzanbocht af. Door extra laat te remmen weet ik mijn plek te behouden. In de ronden daarna lukt het me om langzaam maar zeker mijn voorsprong uit te bouwen. Alles onder controle dus, alleen stopt mijn snelheidsmeter ermee.

Ondertussen begin ik de achterste SLK’s in te halen. Deze klasse deelt de baan met ons. Door de gescheiden start is er een gat, maar dat wordt toch altijd dicht gereden. In Zolder was dit in mijn nadeel omdat ik hierdoor veel tijd verloor. Maar vandaag is het mijn redding. In ronde 9 kom ik Compact 222 (Tim Mus) tegen, die een zware klapper heeft gemaakt bij het uitkomen van de Kumho bocht. Het gevolg is een code paars. Dit betekent dat er niet harder dan 60 km/u mag worden gereden. Nu komt het goed van pas dat ik tussen de SLK’s rijdt, ik kan mijn snelheid nog steeds niet lezen en pas me dus aan het tempo van de andere auto’s aan! Na een ronde wordt de race afgebroken en is de overwinning een feit.

Race 2
De tweede race heb ik een betere start en kan ik mijn plek makkelijk behouden. De baan krijgt ook meer grip, al snel rijdt ik snellere rondetijden dan in de kwalificatie. Of dit komt door dat de rommel van de baan is gereden of door de lagere temperatuur eind van de middag weet ik niet. Wederom begint na enkele ronden het inhalen van de SLK’s. In ronde 6 zit ik achter een groepje van 3 SLK’s, als deze elkaar raken bij het ingaan van de Hans Ernst bocht. Ik moet vol in de remmen om er niet bovenop te knallen. Gelukkig weet ik de crashende auto’s te ontwijken. Tijdens het ontwijken van de chaos raak ik Compact 231 (Remco de Beus) die opeens aan de buitenkant naast mij zit. Het resultaat is een spin van Remco. Ik had hem daar niet verwacht en ook niet gezien. Ondertussen heeft Compact 223 (Gerard Vleming) de chaos ontweken door de bocht af te steken. Hierdoor heeft hij de leiding overgenomen. De auto voelt nog goed aan, dus ik besluit ervoor te gaan. Enkele ronden later kan ik de leiding weer overnemen, na een uitremactie aan het einde van het rechte stuk. Zo kan ik de tweede race van de dag ook winnend afsluiten.
De volgende race is 17 juli op het TT-cricuit van Assen. Dit is mijn favoriete baan, ik vind de snelle bochten daar helemaal geweldig. En de ramshoek is altijd weer een uitdaging om deze volgas te nemen. Ook haalde ik daar in 2010 mijn allereerste overwinning bij het DNRT. Ik ga ervan uit dat er weer een mooi startveld is, gezien de nieuwe deelnemers dit jaar en de auto’s die nog in aanbouw zijn.

Geschreven door #260 Gijs Bunschoten