Verslag Paasraces

BMW Compact Cup: Spetters vliegen er vanaf.

Zaterdag 31 maart 2018, eindelijk is de dag weer gekomen waarop we met een flink stel enthousiastelingen de BMW Compact Cup auto’s weer de sporen mogen geven! Het toneel van vandaag: Circuit Zandvoort, toch wel mijn favoriete circuit.

In goed gezelschap van de overige deelnemers, beginnen we om 09:00 met de Vrije Training. Aangezien we met een voor ons nieuwe motor rijden, besluiten we de Vrije Training rustig aan te doen en te voelen hoe de motor zich gedraagt. In de 3e ronde besluit ik om ervoor te gaan zitten, maar helaas na 3 bochten volgt er een Code Rood.
Alle rijders rijden rustig naar binnen, en daar besluit ik dat we de motor eerst maar even moeten gaan checken en pas weer in de Kwalificatie de baan op gaan. Met de motor blijkt alles goed, dus we kijken vol vertrouwen uit naar de Kwalificatie, welke om 10:20 staat te beginnen. Na de kwalificatie, waarin ik positie 3 weet te bemachtigen, blijkt weer eens waarom dit zo’n ontzettend leuke Cup is: alles en iedereen zit weer erg dicht bij elkaar en dit belooft weer veel leuks en spektakel voor de races!

Race 1 13:00
De opwarmronde begint, en de adrenaline begint los te komen. Ik heb er ontzettend veel zin in om weer te mogen strijden tegen alle deelnemers uit de cup en weet dat het weer hard werken gaat worden om met de kop mee te kunnen komen. De opwarmronde is klaar en de 3e positie op de startopstelling, achter het gehele veld met Mercedes SLK’s, is ingenomen. Ik kan het startlicht net niet helemaal goed zien, maar krijg het voor elkaar om een glimp van het rode licht op te vangen. De adrenaline stijgt naar een heerlijk niveau, de toeren gaan omhoog, het licht gaat uit en…mijn aandrijfas breekt… De deelnemers die achter mij starten letten erg goed op (complimenten!) en ontwijken mij.
Met een slakkengang weet ik de pitstraat te bereiken, waar mijn monteur en de monteurs van verschillende andere teams (toppers!!) geen moment treuzelen en onder mijn auto duiken, om zo snel mogelijk mijn aandrijfas te vervangen. Dit lukt ze in een recordtijd, en even wordt nog gedacht dat ik alsnog aan het einde van de race de baan op kan. Helaas lukt dat op een paar tellen na net niet, maar weten we wel dat de auto weer klaar is voor de 2e race. Helaas draag ik door deze aandrijfas nu de titel van 1e uitvaller van het seizoen binnen de DNRT. Niet de titel die ik zou willen, maar iemand moet hem krijgen.

Race 2 15:20
Doordat ik in de 1e race als 1e uitvaller stond genoteerd, moet ik de 2e race als laatste starten in een veld van 11 BMW Compact Cup auto’s. Voor mijzelf, maar ook voor de sponsoren en nog meer voor de monteurs die met volle inzet mijn auto hebben gerepareerd, ben ik vastberaden om een goed resultaat neer te gaan zetten.
Hetzelfde riedeltje als tijdens race 1 begint te spelen: adrenaline omhoog, rode licht aan, toeren omhoog, rode licht uit… en ditmaal kom ik goed van mijn plek! Direct kom ik in gevechten met mijn Cup genoten, en ik moet zeggen dat er érg hard, maar ook absoluut netjes wordt gereden. Iedereen vecht voor elke meter, maar houdt goed rekening met elkaar om vervelende schades te voorkomen.
Na een aantal ronden en inhaalacties, kom ik uit op plek 5. In de verte zie ik de top 4 rijden en ik weet de aansluiting met Remco, Marnix en Feico te vinden. Met Feico heb ik vervolgens een prachtige strijd die 3 ronden aanhoudt. Feico verdedigt zijn lijnen erg mooi en ik krijg het niet voor elkaar om hem op snelheid in te halen. De hoge hoed met trucs gaat open, maar ook dat brengt mij niet naar de 4e plaats. Ik besluit om rustig af te wachten en Feico op zijn hielen te blijven zitten, in de hoop dat ik nét dat ene kleine foutje kan forceren. Tegelijkertijd zie ik dat het aantal resterende ronden op 1 is komen te staan, de laatste ronde loopt dus en de tijd begint te dringen.

In de laatste ronde komt dan eindelijk dat ene kleine foutje van Feico en ik kan daar gelijk van profiteren. Plek 4 is nu van mij en ik ben vastberaden om deze vast te houden. Bij het vallen van de vlag weet ik dan gelukkig Feico achter me te houden, dus plaats 4 is binnen!

Al met al dus weer een enerverende dag, met ups en downs…maar dat is autosport: soms zit het mee, soms zit het tegen. Uiteindelijk is het het belangrijkste dat iedereen het weer naar zijn en haar zin heeft gehad, is het aantal schades weer beperkt gebleven en kon iedereen weer met een glimlach op het gezicht de dag afsluiten en zich opmaken voor de volgende ontmoeting: dinsdag 15 mei op het Belgische Circuit Zolder.

Snelste rondetijd: Gijs Bunschoten 2:07:151!

Geschreven door #288 Wouter Sonderwal