Ready to race?!

Daar sta je dan. De voorwielen precies in de starthaken, je knuisten stevig aan het stuur en je blik strak gericht op de rode startlampen. Ze ploppen één voor één aan… Nog heel even en het gas mag erop. Of dit nu je eerste seizoen is of je zoveelste. Die lekkere spanning voor de start blijft. De eerste race van het nieuwe DNRT BMW Compact Cup seizoen gaat zo beginnen!

Je hebt je vanmorgen in alle vroegte gemeld bij de inschrijfbalie van circuit Zandvoort. Inschrijven en betalen had je online al gedaan, nu lever je de vrijwaring in en ontvang je de transponder voor de tijdsmetingen. Niet alleen voor de wedstrijdcommissie, want ook het thuisfront kan je verrichtingen volgen via getraceresults.com.

Meteen door naar de technische commissie, want voordat het feest kan beginnen moet je auto eerst worden goedgekeurd. Zijn de data op de gordels en de brandblusser in orde? Functioneren de hoofdschakelaar en de remlichten naar behoren? Je rolkooi is in elk geval up-to-date, het contactslot van je BMW 318Ti Compact is verwijderd en het regenlicht is gemonteerd. Ook de rest van de auto doorstaat de keuring, dus de stempel in het blauwe logboekje en de benodigde keuringssticker op de voorruit zijn ‘in the pocket’!

Met een gehaast getapt bakkie koffie ga je op weg naar het media centrum voor de rijdersbriefing. Handtekening zetten bij je startnummer en een stoeltje zoeken bij je (nieuwe) racemaatjes. Veiligheid, regels en procedures. Zeer belangrijk voor een veilig en vlot verloop van de dag. Check!

Het is tijd om je rijdersuitrusting aan te trekken en een laatste controle van de auto te doen, want de kwalificatie gaat zo beginnen. Olie, benzine, bandenspanning, schone ramen, zitpositie, spiegels, rondetijdenmeter… Alles ready! Op de baan vind je een vrij plekje in het veld voor een paar snelle rondjes. Het gaat meteen lekker met een mooie startpositie tot gevolg. Yes!

Na de kwalificatie praat je nog even na met de ‘concurrentie’ en strijk je hier en daar nog wat tips op. Of strooit men je zand in de ogen? Anyway, het wordt tijd om je nu te gaan klaarmaken voor het echte werk: de race! Je bent ruim op tijd bij de vooropstelling en wacht op de aangewezen plek totdat het veld klaar is om te vertrekken. Overall dicht, HANS en helm vast, arm restraint om en gordels aangesnoerd. Zo’n 3 minuten voor vertrek zit je er helemaal klaar voor. Start your engines!

In de opwarmronde op weg naar de start is daar ineens even twijfel. Heb ik wel voldoende benzine getankt? Staat de bandenspanning toch niet een tikkie te hoog? Het zonnetje prikt immers al door de wolken. En shit, het lichtje van de remblokken brandt. Dat zal toch niet?! Oh nee, dat hoort zo. Het komt goed!

Op de grid zet je de auto in de starthaken van jouw startplek. Niet er voorbij, dat betekent straf. Het laatste rode licht gaat aan. Het is bijna zover. Wanneer ze uit gaan kunnen we gaan. Uit! Ze zijn uit! Gas! Nu! Racen! Here you go… Good luck!

De start van een nieuw seizoen in misschien wel de leukste raceklasse van Nederland wil je niet missen. En toch overkomt dat sommige coureurs toch. Hoe dat komt? Hier een top 5:

1. Verslapen
2. Auto niet goedgekeurd
3. Rijdersuitrusting niet compleet
4. Vergeten te tanken
5. Niet op tijd bij de vooropstelling