Opbouwen raceauto

Het opbouwen van een BMW Compact Cup raceauto is iets wat voor iedereen goed te doen is. De techniek is eenvoudig en er worden geen complexe dingen aan de auto gedaan en onderdelen zijn (tweedehands) goed beschikbaar.
Je kunt het zelfs in een garagebox doen! Reken er wel op dat het redelijk wat tijd kost, maar wat is er nu leuker dan het opbouwen van je eigen raceauto? Om je op weg te helpen hebben wij het benodigde cup pakket en het bouwplan beschreven.

Voor de BMW Compact Cup (B19 klasse) zijn onderstaande onderdelen nodig om een straatauto om te bouwen naar een raceauto. Indien geen leverancier vermeld is betreffen het standaard onderdelen die via diverse onderdelen- en/of autosportbedrijven leverbaar zijn:

Onderdelen (B19 klasse)
Intrax 98 demperset www.intraxracing.nl
E36 M3 topmounts of Intrax camberplates
E36 325i remklauwen, remtang en remschijf Tweedehands
Stoel, stoelsteunen, gordels en gordelplaten
Wiechers schroefkooi of laskooi met rolkooischuim Laskooi erwinsukkel@live.nl tel 06-24526111
Brandblusser met steun
Hood pins op motorkap en achterklep
Sleepogen en sleepoog stickers (voor en achter)
Interne & externe hoofdstroom schakelaar en sticker
Semi-slicks 16 inch of 15 inch www.tracktires.nl
Remblokken (voor) Hawk HT-10 www.hawkbrakes.nl
Powerflex black Ecocentrische draagarmbussen www.powerflex.nl
Sperdifferentieel ratio 3.91, type 188 groot huis Tweedehands Optioneel
Racestuur en stuurnaaf Optioneel
x-brace Tweedehands Optioneel
E30 325I enkelmassa vliegwiel Tweedehands Optioneel

Bouwplan B19
1. Zet de BMW 318ti Compact op bokjes (wielen los van de grond)
2. Demontage achter en voorkant

  • Verwijder achterwielen en schokdempers en tap de huidige remvloeistof af
  • Verwijder voorwielen, binnenspatborden, schokdempers remklauwen, remtangen en remschijven (tenzij het geventileerde E36 325i schijven zijn) en tap remvloeistof af

3. Montage ophanging achter

  • Controleer subframe- en draagarmrubbers, indien nodig vervangen door Powerflex black type PFR5-311BLK en PFR5-306BLK
  • Monteer de Intrax 98 schokdempers en veren. Rubber boven- en onderlaag (onderdeel 14 en 15) bij achterveer niet monteren.
  • Controleer remleidingen, remschijven en remblokken, indien nodig vervangen.

Optioneel: Sperdifferentieel, vervang differentieel olie (Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 differentieel olie)
Vervang de midden- en einddemper door een RVS exemplaar van Supersprint. Deze hebben de volgende typenummers: 784802, 784809, 786543, 786606. Handrem geheel verwijderen

4. Montage ophanging voor

  • Vervang achterste ophangingsrubbers op draagarmen door excentrische Powerflex black type: PFF5-303BLK0
  • Controleer fuseekogels, indien nodig vervangen
  • Monteer de Intrax 98 schokbrekers met BMW E36 M3 topmounts en of Intrax camberplates
  • Monteer nieuwe geventileerde remschijven 286×22 (E36 BMW 325i) en nieuwe/tweedehands E36/E46 BMW 325I remklauwen en remtangen en nieuwe Hawk HT10 remblokken (HT-10).
  • Controleer remleidingen, waar nodig vervangen door staalomvlochten variant
  • Vul het remoliereservoir met DOT5 remolie en ontlucht het systeem

Optioneel: de standaard rubber leidpenbussen in de remklauw vervangen door messing bus. Montage van x brace

5. Banden en velgen

  • Wielkasten uitrollen met een wielkast wals zodat banden vrij kunnen ronddraaien in wielkast
  • Interstate 225-45R16 bijvoorbeeld met BMW velg: 16x7J ET20 OEM 36116762000 styling 134 (gewicht 7,9 kg) of 16x7J ET47 OEM 36111094502 styling 46 (gewicht 7,1 kg)

Optioneel: montage van tapeinden

6. Motorruimte

  • Verwijder isolatie onder motorkap, ruitensproeier reservoir en slangen. Indien aanwezig verwijder airco systeem
  • Vervang waterpomp, controleer slangen en vervang koelwater
  • Controleer brandstofleidingen, indien nodig vervangen
  • Vervang oliefilter en motorolie
  • Gebruik van zogenaamde ‘waterless’ koelvloeistoffen’ is verboden

Optioneel: 

We raden je aan om de motor technisch te laten nakijken om schade te voorkomen.  Je kan hierbij denken aan motorsteunen, waterpomp, krukas lagers, drijfstang lagers, spanners van distributieketting, zuigerveren etc.

Monteer enkel massa vliegwiel van een E30 325I, hiervoor is een andere startmotor vereist.
Koppelingsplaat, drukgroep en druklager (6002-2rsh)
ECU laten voorzien van Cup software via Paul Welters Easy Tech
Monteer catchtank en extra benzinepomp tegen de linker veerpoot

7. Luchtfilterhuis

  • Verwijder de aanzuigbuis (13711743320), de resonator (13711743326) en het binnenwerk (schuimrubber).
  • Maak het ontstane gat in het luchtfilterhuis dicht en maak een nieuw gat aan de voor- of linkerzijde van het luchtfilterhuis.

Optioneel: vervang het originele luchtfilter door een K&N inlegfilter 33-2733

8. Bagageruimte

  • Verwijder bekleding, achterruitwisser, derde remlicht, kentekenverlichting, mechaniek centrale deurvergrendeling en druinplaten.

9. Interieur

  • Verwijder voorstoelen, achterbank, gordels, dakhemel en alle kunststof panelen met uitzondering van de deurpanelen
  • Verwijder luidspeakers, binnenverlichting, airbags (bestuurder en passagier) en druinplaten
  • Dashboard losmaken, druinplaten verwijderen en stuurslot verwijderen (niet verplicht)
  • Contractslot vervangen door startknop en hoofdstroomschakelaar die zowel van binnen als van buiten bedienbaar is (trekkabel)
  • Wiechers rolkooi monteren, op plaatsen waar de rolkooi op de carrosserie staat dienen voetplaten te worden vastgelast (worden bij kooi geleverd)
  • Monteer rolkooischuim ter bescherming van de bestuurder, vastzetten met tie-rips
  • Gordelogen monteren met moerplaten en gordels monteren
  • Stoelframe met stoel monteren op bestaande punten

Optioneel: deepdish racestuur en stuurverlenger
Vervang elektrisch raammechanisme door een handbediende variant (gewichtbesparing)

10. Afronding

  • Sleepogen voor & achter monteren,
  • DNRT voorruit streamer, startnummer, BMW Compact Cup bestickering, sleepoog & hoofdstroomschakelaar stickers
  • Koplampen voorzien van plakfolie of koplampen vervangen door koplamp kapjes
  • Afstellen en uitlijnen: wielvlucht voor tussen -3° en -6° en sporing: 0,01°; achter: wielvlucht tussen -2° en -3° en sporing: 0,01°
  • Interstate bandenspanning: koud: 1,8 – 1,9 bar en warm 2,2 – 2,3 bar.

Nuttige informatie BMW classic shop | BMW onderdeelnummers | Overzicht BMW velgen | Reparatie handleidingen