Opbouwen raceauto

Het opbouwen van een BMW Compact Cup raceauto is iets wat voor iedereen goed te doen is. De techniek is eenvoudig en er worden geen complexe dingen aan de auto gedaan en onderdelen zijn (tweedehands) goed beschikbaar.
Je kunt het zelfs in een garagebox doen! Reken er wel op dat het redelijk wat tijd kost, maar wat is er nu leuker dan het opbouwen van je eigen raceauto? Om je op weg te helpen hebben wij het benodigde cup pakket en het bouwplan beschreven. Onderstaande onderdelen zijn nodig om een straatauto om te bouwen naar een raceauto. Indien geen leverancier vermeld is betreffen het standaard onderdelen.

Onderdelen (B19 klasse)
Intrax 98 demperset +camberplates (of M3 E36 topmounts) www.intraxracing.nl
E36/E46 325i voorremmen Tweedehands
Stoel, stoelsteunen, gordels en gordelplaten www.dutchrace.nl
Laskooi met rolkooischuim of Wiechers schroefkooi Laskooi erwinsukkel@live.nl 06-24526111
Brandblusser met steun www.dutchrace.nl
Hood pins op motorkap en achterklep www.dutchrace.nl
Sleepogen en sleepoog stickers (voor en achter) www.dutchrace.nl
Interne & externe hoofdstroom schakelaar en sticker www.dutchrace.nl
DNRT 225/45/R16 semi-slicks 16 inch www.tracktires.nl of www.biesheuvel.nl
Remblokken (voor) Hawk HT-10 (HB136S.690) www.dutchrace.nl
Powerflex black Ecocentrische draagarmbussen www.powerflex.nl
ECU met Cup software Via Paul Welther Optioneel
(Sper)differentieel ratio 3.91, type 188 groot huis Via Paul Dyson of www.basroos.nl Optioneel
Racestuur en stuurnaaf www.dutchrace.nl Optioneel
x-brace Tweedehands Optioneel
E30 325I enkelmassa vliegwiel, koppeling en startmotor Tweedehands Optioneel

Bouwplan B19
1. Zet de auto op bokjes / brug zodat je overall goed bij kan
2. Demontage achter en voorkant

  • Verwijder achterwielen en schokdempers
  • Verwijder voorwielen, binnenspatborden, schokdempers remmen, remstofplaten (tenzij het geventileerde E36/E46 325i schijven zijn) en tap remvloeistof af
  • Controleer voor- en achterwiellagers, indien nodig vervangen.

3. Montage ophanging achter

  • Controleer subframe- en draagarmrubbers, indien nodig vervangen door Powerflex black type PFR5-311BLK en PFR5-306BLK
  • Monteer de Intrax 98 schokdempers en veren. Rubber boven- en onderlaag (onderdeel 14 en 15) bij veer niet monteren.

Optioneel:

  • (sper)differentieel, vervang differentieel olie (Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 differentieel olie)
  • Vervang de midden- en einddemper door een RVS exemplaar van Supersprint (typenummers: 784802, 784809, 786543, 786606)
  • Handrem geheel verwijderen

4. Montage ophanging voor

  • Vervang achterste ophangingsrubbers op draagarmen door excentrische Powerflex black type: PFF5-303BLK0
  • Controleer fuseekogels, indien nodig vervangen
  • Monteer de Intrax 98 schokbrekers met BMW E36 M3 topmounts of Intrax camberplates
  • Monteer nieuwe geventileerde remschijven 286×22 (E36 BMW 325i) en de E36/E46 BMW 325I remklauwen en remtangen en Hawk HT10 remblokken (HT-10).
  • Controleer remleidingen, waar nodig vervangen door staal omvlochten variant
  • Vul het remoliereservoir met DOT5 remolie en ontlucht het systeem

Optioneel:

  • Standaard rubber leidpenbussen in remklauw vervangen door messing bus.
  • Montage van x-brace (carter bescherming)

5. Banden en velgen

  • Wielkasten uitrollen met een wielkast wals zodat banden vrij kunnen ronddraaien in wielkast
  • Interstate 225-45R16 bijvoorbeeld met BMW velg: 16x7J ET20 OEM 36116762000 styling 134 (gewicht 7,9 kg) of 16x7J ET47 OEM 36111094502 styling 46 (gewicht 7,1 kg)

Optioneel:

  • Montage van tapeinden

6. Motorruimte

  • Verwijder isolatie onder motorkap, ruitensproeier reservoir en slangen. Indien aanwezig verwijder airco systeem
  • Vervang waterpomp, controleer slangen en vervang koelwater (gebruik van ‘waterless’ koelvloeistoffen’ is verboden)
  • Controleer brandstofleidingen, indien nodig vervangen
  • Controleer het motorblok om schade te voorkomen.  Denk hierbij aan motorsteunen, waterpomp, krukas lagers, drijfstang lagers, spanners van distributieketting, compressie, motorolie & filter en Lambda sensor

Optioneel: 

  • Monteer enkel massa vliegwiel van een E30 325I, hiervoor is een andere startmotor vereist. Koppelingsplaat, drukgroep en druklager (6002-2rsh)
  • ECU laten voorzien van Cup software via Paul Welters Easy Tech
  • Monteer catchtank en extra benzinepomp tegen de linker veerpoot

7. Luchtfilterhuis

  • Verwijder de aanzuigbuis (13711743320), de resonator (13711743326) en het binnenwerk (schuimrubber).
  • Maak het ontstane gat in het luchtfilterhuis dicht en maak een nieuw gat aan de voor- of linkerzijde van het luchtfilterhuis.

Optioneel:

  • Vervang het originele luchtfilter door een K&N inlegfilter 33-2733

8. Bagageruimte

  • Verwijder bekleding, achterruitwisser, kentekenverlichting en druinplaten.

9. Interieur

  • Verwijder voorstoelen, achterbank, gordels, dakhemel en alle kunststof panelen met uitzondering van de deurpanelen
  • Verwijder luidspeakers, binnenverlichting, airbags (bestuurder en passagier) en druinplaten
  • Dashboard losmaken, druinplaten verwijderen en stuurslot verwijderen (niet verplicht)
  • Rolkooi monteren, op plaatsen waar de rolkooi op de carrosserie staat dienen voetplaten te worden vastgelast
  • Contractslot vervangen door startknop en hoofdstroomschakelaar die zowel van binnen als van buiten bedienbaar is (trekkabel)
  • Monteer rolkooischuim ter bescherming van de bestuurder, vastzetten met tie-rips
  • Gordelogen monteren met moerplaten en gordels monteren
  • Stoelframe met stoel op bestaande punten monteren

Optioneel:

  • Deepdish racestuur en stuurverlenger
  • Vervang elektrisch raammechanisme door een handbediende variant (gewichtsbesparing)

10. Afronding

  • Sleepogen voor & achter monteren,
  • DNRT voorruitstreamer, startnummer, BMW Compact Cup kentekenstickers, sleepoog & hoofdstroomschakelaar stickers
  • Koplampen voorzien van plakfolie of koplampen vervangen door koplamp kapjes (sedan)
  • Afstellen en uitlijnen: wielvlucht voor tussen -3° en -6° en sporing: 0,01°; achter: wielvlucht tussen -2° en -3° en sporing: 0,01°
  • Interstate bandenspanning: koud: 1,8 – 1,9 bar en warm 2,2 – 2,3 bar.

Nuttige informatie  Technisch reglement | BMW classic shop | BMW onderdeelnummers | Overzicht BMW velgen